Valorant el Cafè de Patrimoni al Gaudí Experiència

Benvolgudes i benvolguts,
L’altre dia, i després de molt de temps, Cafès de Patrimoni va poder gaudir d’una visita d’ entresetmana al Gaudí Experiència de Barcelona.

Gaudi Experience CCommons by carmemix

Aquesta vegada, el tema de la trobada ens va crear un petit debat intern ja que, per la peculiaritat del propi espai, ens resultava difícil donar-li classificació; un cop parlat, vam acordar que Consum cultural i comunicació era el més adient, ja que l’espai GaudíExperiència barreja l’ús de tecnologia i tècniques d’oci per explicar continguts d’interès patrimonial.

Abans d’immergir-nos en el propi espai, els amfitrions ens van convidar a fer un minirecorregut pel Parc Güell, una de les obres capdals d’Antoni Gaudí, espai a tocar del centre i excel.lent introducció de l’obra d’aquest genial artista. La nostra guia, ens va donar moltes claus per entendre i interpretar els simbolismes del parc. A més a més va afegir a l’explicació aspectes tècnics de l’obra d’en Gaudí desconeguts per a moltes persones.

Després, vam passar a l’interior del local i vam gaudir una estona de les pantalles tàctils de gran interactivitat que l’espai ofereix, per acabar visionant una producció audiovisual en 4D que ens va colpir, i passar a un debat final que ens va enriquir a tots els presents, sobretot per les diferents postures que vam anar agafant allí els presents.

El debat va comptar amb les explicacions del director del GaudiExperiència Albert Grau, la cap d’operació de l’espai, Mireia Coll i la responsable de comunicació online Ana Otero, que ens van posar al dia sobre el procés que els va dur a obrir aquest espai tan particular (abans també ens havien passat un making of sobre la reforma del local i el procés de producció del 4D), les implantacions tecnològiques, el seguiment dels continguts acadèmics per part de la Càtedra Gaudí de la UPC i les seves valoracions sobre l’acollida d’aquesta proposta. L’estona va donar per a plantejar dubtes, postures, impressions i també es va enriquir amb opinions més externes d’altres públics que també hi van ser compartint amb nosaltres aquesta estona.

Si voleu seguir part del debat obert que es va generar, podeu llegir-ne el resum en aquest Storify que hem preparat. I per acabar vam fer la foto, que va quedar per al final, aquí us la mostrem com a resum final gràfic de la trobada: Quina és la percepció dels visitants del GaudíExperiència, un espai comercial, una proposta mixta entre oci i cultura patrimonial o un espai cultural?

Web

Moltes gràcies a tots els assistents, presents i virtuals. Ja sabeu que també podeu compartir fotos al Flickr i veure més coses al bloc i al nou espai que hem obert al Pinterest. Aviat us comentarem novetats i canvis de rumb, esperem que us agradin!

Anuncis

12 responses to “Valorant el Cafè de Patrimoni al Gaudí Experiència

  1. Cafeteros, el vostre resum visual té greus problemes de fiabilitat. Com es pot tenir en compte l’opinió d’un romàntic defensor de la Interpretació del patrimoni com el Vàngelis per valorar una «cosa» com el GC?

  2. Per al·lusions…

    El recull de twits emesos durant la visita a Gaudí Experiència el vaig fer jo mateix i té únicament la funció de plasmar tot allò que es deia i comentava mentre visitàvem l’espai, les fotografies que se’n van fer, etcètera. La conclusió que en tregui cadascú de la informació emesa, ja és cosa personal.

    D’altra banda, Gaudí Experiència és un espai visitable que usa un patrimoni per a determinades finalitats; només per això com a persona interessada pel que pot oferir-nos el patrimoni, ja era interessant anar a treure-hi el nas. En aquest sentit, no crec que la meva visió tingui cap trascendència però sí que l’espai dóna peu a diverses apreciacions que podem debatre.

    Aquest és un espai privat amb un objectiu clar: aprofitar l’entorn per oferir una determinada oferta lúdica. I així crec recordar que se’ns va comentar a la visita. Aquesta proposta s’acompanya d’un conjunt de continguts provinents d’una reputada institució: la càtedra Gaudí.

    D’acord, té uns continguts sobre Gaudí, els seus projectes arquitectònics realitzats i no realitzats, informació procedent d’una exhaustiva recerca i cedits a l’espai en forma de grans pantalles interactives. Però crec que el que es promociona és un audiovisual de caràcter sensorial. És per això que allí, en un raconet de la fotografia que acompanya l’entrada ja em podeu veure, al fons, en el 42,5% que opinaven que era un espai eminentment comercial.

    • Home Vángelis, què era una broma!
      Ja vaig seguir els tuits i et segueixo com per saber quines són les teves opinions sobre aquests temes.
      No era per criminalitzar el teu posicionament, home!
      Segurament jo no hagués sortit a la fotografia (em mouria, indecís, d’un grup a l’altre).
      Com sé de la teva vinculació a la meva estimada AIP (Asociación para la Interpretación del Patrimonio), interpretava que la teva opinió es decantaria clarament cap a espai comercial. Un membre de l’AIP que ho sigui realment ha de ser un romàntic del patrimoni de cap a peus.
      Tot i que sóc pesadet, ho tornaré a dir: que el merchandising estigui allà al mig de les pantalles (o seran les pantalles que estan al mig dels souvenirs?) no ajuda gaire els altres posicionaments.
      Per cert, el teu comentari té de fons un color fosc: no vol dir res, oi?????

      • No, no pretenia donar cap aspecte fosc al comentari ni cap missatge entre línies, només donar la meva opinió. Clarament apuntes un dels inconvenients que es va mencionar a la trobada: el fet espaial de tenir una botiga abans de l’accés a l’audiovisual no ajuda gens a evitar-ne una mirada més enfocada a jutjar-ho com a espai de venda.

        Tot i això també crec, i obro un nou debat, que la voluntat de la interpretació i la de compartir coneixement d’una manera amena crec no ha d’estar necessàriament renyida amb una voluntat de venda. No sé si m’explico.

  3. Hola S. i V.! (i ara que sé de què parleu), per aquí hi ha també d’altres ‘romàntics’, però sóc del parer que tendim tots (jo inclosa) a marcar-nos idees preconcebudes, i és bo de tant en tant anar a conèixer altres punts de vista, en aquest cas comercials: a mi sols que un nano, o un adult, marxi amb una anècdota que li pugui haver produït el fragment d’una pel.li, tocar una pantalla o posar-se unes olleres i que allò li hagi ‘provocat’ curiositat per saber de més, per a mí ja és magnífic! De fet, jo no hagués estat mai arqueòloga si de petita el meu pare no m’hagués regalat la col.lecció en còmic de les aventures d’Àlix el gal i Enac, de Jacques Martin (que per cert… les tornen a editar!!). I com jo, d’altres que amb Asterix, Indiana Jones o ara en Tadeo Jones, o tocant una pantalla, o assistint a un concert en el claustre d’un monestir, no se’t quedi enregistrada una agradable emoció i que en un futur siguin autodidactes, seguidors o professionals del patrimoni i la cultura… D’acord que el mitjà és diferent, però ajuda a la finalitat? Jo crec que d’alguna manera sí, si es diuen les coses pel seu nom, és clar! 😉

    • Bé, prescindint de l’humor (em serà ben difícil), Carme, tens TOTA la raó, sempre que no es facin bestieses.
      Per posar un exemple: Tarraco Viva és un magnífic exemple de living history (la millor forma d’entendre la lluita de gladiadors és veure’ls en directe a l’arena de l’amfiteatre), però la majoria (per no dir tots!) dels mercats medievals que es fan per tota la geografia catalana són patètics (ho són ja que s’autoadjudiquen una pàtina cultural que òbviament no tenen). Per cert, fa poc l’amic Antoni Rojas va retuitejar un tuit genial d’ @AmadeuBrugues: “Creuré en les fires medievals quan s’hi pugui contreure la pesta negra”.
      Per saber cap a on tira el GE seria bàsic preguntar als mateixos promotors de la “criatura” què punyetes es consideren.
      Ana (responsable de comunicació online del Gaudí Experiència), què us considereu: equipament cultural, equipament comercial o un mix?

  4. Ens alegrem molt que la visita a Gaudí Experiència us hagi estat interessant i hagi estimulat debats com el que hi ha en aquest blog o el de la @carmemix! Per a nosaltres ha estat d’allò més enriquidor obrir les portes a un grup de professionals del sector cultural i gestors del patrimoni com vosaltres, sempre disposats a debatre, opinar i aportar.
    Gràcies de nou, doncs, per una trobada tan enriquidora.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s