Educació i patrimoni: La participació com a mètode d’aprenentatge, d’Anna Guarro

picasso2
“Zoom: la col·lecció en anàlisi”, Museu Picasso.

Viure el patrimoni és aprendre’l, i un dels plantejaments principals del Departament  de Serveis Educatius i Activitats del Museu Picasso a l’hora de planificar la nostra feina és com compartir de manera vivencial el llegat artístic que vetllem: no només les obres si no també els aprenentatges que sorgeixen de reflexionar sobre el fet artístic i de participar activament en processos creatius.

Amb aquest objectiu, des del Departament hem desenvolupat una sèrie de programes adreçats a públics molt diversos on els demanem que deixin de ser “públic” i passin a ser els generadors de l’activat, els “protagonistes”. A títol de mostra, us descrivim alguns d’ells:

“Big Draw. La Festa del Dibuix”: aquesta proposta anual celebra el dibuix i celebra el Picasso que va aprendre a ser artista tot dibuixant, i convida a tothom a agafar un llapis, un paper o el material que els talleristes ens proposin i es posin a dibuixar en els més de 20 tallers repartits pels barris de La Ribera, Santa Caterina i Sant Pere, els barris del museu. El Big Draw només té un dia de durada però aconsegueix engrescar a més de 13.000 participants, principalment un públic familiar i també joves adults.

El museu acull un gran volum de públic escolar, uns 20.000 estudiants a l’any, i a ells els proposem de construir coneixement sobre les obres de Picasso des de les seves apreciacions i reflexions, mitjançant les eines de gestió de l’aprenentatge que ens proporciona la metodologia Visual Thinking Strategies. Després de tres anys d’incorporació plena d’aquesta metodologia, ens complau veure alumnes motivats i implicats amb la seva visita, que se senten reforçats en la seva autonomia davant l’obra d’art.

Pels nens que no poden venir al museu també hem pensat una proposta, sobretot pels que estan hospitalitzats: per això, dos cops al mes oferim tallers gratuïts a l’Hospital de Sant Joan de Déu, on l’artista Anna Obon els proposa que, a partir de les seves reflexions de com Picasso incorporava les seves vivències a la seva obra, ells facin un llibre que reculli el moment que estan vivint.

– Aquest curs passat vam estrenar “Zoom: la col·lecció en anàlisi”, un projecte adreçat a adults on s’investiguen obres del museu a fons, primer des del punt de vista de la Història de l’Art, amb una reflexió davant de l’obra d’un expert/a i després des de les Belles Arts, amb la realització d’un exercici plàstic proposat per un/a artista on s’exploren aspectes tècnics o conceptuals de l’obra.

– Amb “Picasso en la memòria” realitzem un taller de memòria per a gent gran, orientat primer a avis del barri i que després obrim a la resta de la ciutat. Aquí els ajudem a fomentar la seva autonomia i millorar la seva qualitat de vida mitjançant un curs de sis mesos on en cada sessió treballem aspectes de memòria, a partir de l’observació directa de l’obra, la conversa, el treball en psicomotricitat fina i els exercicis de lectoescriptura.

Picasso1
“Visual Thinking Strategies”, Museu Picasso (de @tinet2puntzero).

Des del museu creiem fermament en que aquesta implicació directa afavoreix l’aprenentatge i estem satisfets d’anar confirmant, després de diversos anys de treball, els resultats positius que s’han generat. També volem adreçar altres aspectes que pensem que són tant importants com la transmissió d’informació: l’empoderament, la curiositat, la reflexió, les vinculacions entre coneixements i el desenvolupament de capacitats com el llenguatge, la motricitat fina, la fixació del coneixement mitjançant l’activitat lúdica i positiva i sobretot, la creació del saber que prové de la unió de les intel·ligències del col·lectiu.

 

Anna Guarro
Cap del Departament de Serveis Educatius i Activitats del Museu Picasso

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s