Valoració de la visita al Museu Episcopal de Vic (MEV)

image

Observant reproduccions d’alabastre fetes amb impressió 3D (autors: MEV)

Aquests últims mesos ens hem centrat en la tecnologia com a element determinant en els canvis que afecten el patrimoni, sobre les transformacions que ha suposat en el sector la implantació de les novetats tecnològiques, la manera com interactua aquesta tecnologia amb el patrimoni, la millora en la seva interpretació, els avenços tècnics en la investigació o la manera com es percep l’element patrimonial, aportant textos des de la perspectiva de la difusió i de la investigació i interpretació.

Per Setmana Santa vam tancar el tema tecnologia I patrimoni amb una visita al Museu Episcopal de Vic (MEV), un dels museus catalans pioners en l’aplicació de noves tecnologies, tecnologia 3D, en el camp de la reproducció d’obres amb finalitats de conservació de l’original i per tant, un emplaçament interessant per a conèixer la implantació, l’evolució I els resultats d’aquesta tecnologia aplicada al patrimoni.

El MEV és un dels museus d’art medieval més importants d’Europa, declarat Museu d’Interès Nacional, i el continent del qual va ser construït ad hoc per adequar-lo al contingut. Per això ens vam trobar amb un edifici imponent, de sostres alts per donar cabuda als grans absis i als retaules romànics i gòtics de la col·lecció, així com espais tancats però diàfans, molt adequats per a la conservació preventiva de les peces exposades. Durant tota la visita vam estar acompanyats per Judit Verdaguer, conservadora del museu, i Carme Comas, cap de l’Àrea de Difusió i Acció Cultural, unes professionals que van atendre amb exquisidesa i paciència cadascuna de les nostres demandes.

De la introducció històrica del recinte i la col·lecció vam passar a conèixer de prop la col·lecció i les magnífiques peces, algunes de les quals obres mestres molt conegudes com el Baldaquí de Ribes, les pintures de l’absis de Sant Martí del Brull, o el Retaule de la Passió de Bernat Saulet, entre d’altres. Vam poder observar de primera mà innovacions tecnològiques que han permès una excel·lent conservació, com l’ús de plaques d’alumini com a suport de les pintures als absis, el paper gel per a reproduir la pintura de les taules del retaule de Guimerà o la reproducció 3D per a copiar peces originals i així permetre’n la conservació al Museu i, alhora, l’exhibició als recintes originals de duplicats fets igualment amb materials nobles.

Durant la visita vam conèixer aspectes interessants sobre les normes i convencions al voltant de l’ús del 3D per a reproduir obres d’art originals. Per exemple: totes les còpies han d’estar marcades i convenientment registrades, per garantir que l’envelliment futur dels materials nobles amb què esta feta el duplicat no genera cap confusió sobre la seva naturalesa de còpia. Igualment, per assegurar que no es pugui confondre mai l’original amb la còpia, les reproduccions incorporen variacions de material o mida respecte de la peça primigènia perquè no siguin del tot iguals. De la Mare de Déu de Boixadors, per exemple, se’n va fer una còpia amb tecnologia 3D en marbre, en comptes de l’alabastre original. Pel que fa al Retaule de la Passió, com que la reproducció sí que s’ha fet amb el mateix material, l’alabastre, les mides de la còpia són un 5% més petites que la peça original. A part, s’hi han fet algunes variacions en la policromia i els acabats. Finalment, també cal dir que com que les reproduccions fetes amb tecnologia 3D tenen una aparença massa nova, d’acabades de fer, se’ls aplica algunes pàtines d’envelliment perquè el seu aspecte s’acosti més al de les peces originals d’època medieval.

image

Moment del debat (autors: MEV)

Després arribaria l’hora del debat, moment que ens va permetre parlar sobre la gestió específica d’aquest Museu, la col·lecció, la conservació i la tecnologia, elements claus per poder entendre el funcionament i filosofia d’aquest espai patrimonial. Un dels primers aspectes que molts dels assistents van comentar va ser el poc coneixement que es té en general a Catalunya de les obres mestres que conserva el museu i del seu caràcter pioner en molts dels usos de la reproducció 3D. Des del museu es va destacar que sovint costa molt que el que es fa al territori arribi a Barcelona i als mitjans de comunicació amb seu a la capital. És, aquesta, una queixa recurrent en les visites que fem des de Cafès de Patrimoni.

Arran d’això, també es van comentar les dificultats que un museu com el MEV, amb una col·lecció d’altíssim nivell però lluny d’una gran ciutat, té a l’hora d’atraure visitants en un entorn, la comarca d’Osona, on el turisme encara no ha desenvolupat tot el seu potencial. L’encara escassa presència de visitants estrangers a Vic i voltants obliga el museu a confiar gairebé exclusivament en el públic autòcton i local, que representa fins a un 70% dels seus, aproximadament, 25.000 visitants anuals. En aquest sentit, des del museu es va agrair la bona afluència de públic català i van destacar el bon funcionament dels seus programes pedagògics adreçats a escoles, una vessant per la qual es va apostar fort fa uns anys i que ha anat donant grans fruits. Les xifres de les propostes educatives són realment bones, especialment per a un museu on la majoria de les seves obres són de caràcter religiós i amb un nom, Episcopal, que molts visitants potencials relacionen més amb l’Església que amb l’art.

A part del coneixement del museu per part del públic, en el debat també va sorgir el problema del finançament, tema estrella d’aquests anys de crisi. En aquest sentit, entre els presents es va lamentar que les aportacions públiques als museus nacionals que es troben repartits pel territori no estiguin al nivell dels que s’ubiquen a Barcelona. D’altra banda, i parlant del finançament, des del museu es va destacar la importància de tenir un edifici fet a mida, ja que es va fer pensant per garantir la bona conservació i exposició de les peces i, per les seves característiques, la nova seu encarregada per la Generalitat als arquitectes Federico Correa i Alfonso Milà permet estalviar molts diners a l’any en conservació preventiva.

Un debat que com sempre passa, se’ns queda molt curt!

Amb aquesta trobada ja tanquem aquest període dedicat a la tecnologia, ben aviat un nou tema amb nous textos, opinions i noves experiències per conèixer… Salut i gràcies per acompanyar-nos!

Anuncis

One response to “Valoració de la visita al Museu Episcopal de Vic (MEV)

  1. Retroenllaç: Cafès de Patrimoni, una oportunitat imperdible | Berta Blasi - Taller restauració i conservació de patrimoni documental i obra gràfica·

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s